Thursday 11 October 2012

tak mampu, tak tertanggung...

Assalamualaikum wbt semua readers..

dah masuk Oktober,kan.. masa berlalu begitu cepat.. macam-macam kita dah lalui, yang baik yang buruk yang manis yang pahit semua ada.. hidup as imperfect person memang macam ni.. apa yang kita rasa x semua boleh rasa even ada pepatah ' in the same boat' or ' just try to put yourself in their shoes' but it won't be the same, trust me peeps. it is just a comforting statement !

certain things ada yang kita mampu tahan, mampu tanggung.. even alone.. itu syukur Alhamdulillah la.. Allah masih memberi kekuatan kepada kita secara langsung and dengan pantas.. Dia tahu kebolehan hambaNya dan tahap batasan seseorang itu.. Allah.. please remember Him, don't just put Him away !

but if ada certain things yang kita x mampu and x tertanggung lagi untuk menahannya macam mana? how can we heal ourselves when we are in problem? padahal masalah itu bukan dari kita asalnya, dari orang-orang lain yang berjaya mempengaruhi kita untuk turut sama terlibat and lantas menjadi seksa dan sakit hati.. sangat  okay ! what kind of person is that? xde manner ker untuk memulakan percakapan? pertuturan kita pon bole menyebabkan orang kecewa, sakit hati, tahu tak? cikgu x ajar ea kat sekolah cemaner nak behave? ker ko yang bebal xnak dengar nasihat orang? langsung x fikir pasal orang.. orang itu manusia ! ada perasaan, please consider..

bila kita consult kawan to share problem, mereka akan cakap sabar.. that is the first word came out, yes it is true.. even me, akan selalu suruh kawan sabar dulu.. then baru plan for the next step.. but tak semua kawan akan faham kita dan masalah kita.. care or tidak, menghayati sepenuhnya or tidak.. thus it is important not to put them as your first consultant or pihak yang bertanggungjawab menjaga perasaan kita,okay..

so, sape? jawapan dia Allah swt.. Dia Maha Mengetahui, just seek for His advise, luahkan padaNya, share padaNya, kongsi kegembiraan kesusahan kita padaNya, sebab Dia yang telah menciptakan kita semua. so semua yang ada pada kita, baik luar atau dalam hanya Dia yang tahu.. segala kekurangan, kekuatan kita ada dalam tangan Dia.. sama-sama muhasabah pada diri masing-masing to put your trust in Allah the Almighty. He is the One.. boleh tulis dalam blog untuk luahkan masalah,perasaan, boleh rujuk kawan untuk kongsi segala masalah.. tapi itu maybe dah list yang belakang-belakang... tapi itu yang kita ingat dulu,kan? aku pun sama, kadang-kadang Dia pula yang aku ingat kemudian.. manusia, akan cari benda yang dia nampak dulu, xtahu la kenapa maybe sebab xtahan marah or tengah panas kan.. so capai apa yang ada depan mata..

buka Al-Quran, cari ayat-ayat Allah yang boleh menenangkan hati kita.. but semua ayat adalah ayat yang menyucikan hati kita, if and only if kita faham apa yang Allah nak sampaikan.. fahami maksud ayat itu yang paling penting, fikir dan relate dengan diri dan alam sekeliling kita.. kadang-kadang bila kita usrah, x terjangkau pulak ayat ne macam ne sebenarnya maksud dia, sangat dalam penjelasannya !! AllahuRabbi.. and at that time baru kita sedar Allah sentiasa berada disisi kita sebab dari dulu lagi Dia bimbing kita, Dia ajak kita, Dia guide kita untuk kearah kebenaran dan kebaikan..

Wallahu'alam

-apa yang pasti, me tengah panas now-
-sincerely, tiara the kecik girl-

No comments:

Post a Comment