Tuesday 8 May 2012

Batu-bata Kehidupan

semoga para pembaca blog ni sihat sentiasa dan sentiasa diberkati olehNya,amin :) kalau boleh, check hari kita,hari ni.. apa amal yang kita dah buat hari ni? amal yang sedikit tetapi berterusan itu lebih baik yer kawan-kawan..heee~

apa itu BATU-BATA KEHIDUPAN? seriously I have fall in LOVE with this book ! okay,nak minat penulis dia : Hilal Asyraf dah x bole kan? = =' ~untung laa kahwin awal~ hoho but serious2 and I am really into it you know ! arrgghh arghh ! *hentak-hentak kaki* kenapa aku suka buku yang mempunyai maksud tajuk yang mendalam ni? tajuk dia, batu-bata kehidupan sangat memberi makna dan maksud yang sangat bermakna dalam kehidupan seorang muslim.. secara ringkasnya buku ne merangkumi tiga tajuk besar and sebenarnya keperluan jugak dalam hidup seorang individu yang beragama Islam.. they are ALLAH, CINTA dan KEHIDUPAN MUKMIN.. basically they are basic needs to build a good life according to the way of our Islam.. just like a building, the architect and all the buruh must need bricks to create it, right? it's just a simple thing and basic, and yet it is very important.. ketiga-tiga perkara utama ini sangat perlu dalam kehidupan kita? kenapa? sebab all these three kita perlu bina untuk buat 'bangunan secara cara Islam yang betul' supaya ia menjadi berkualiti, kukuh and utuh so that ia mampu bertahan sehingga ke akhirat, insyaAllah amin.. semoga dipermudahkan segala urusan kita untuk membina cara hidup berteraskan dan ber-acuan-kan syariat Islam yang betul..

buku ni sangat menyedarkan aku tentang cara kehidupan sebenar yang patut kita amalkan dan patut ingat selalu.. kalau ingat tapi x amalkan pun baik tak payah jugak sebenarnya.. ingat + amal = ad umphh ! hahaha,yer mcm tu lah lebih kurang.. x reti nak membina ayat yang catchy jugak, sedang belajar dari blogger yang fames.. okay, back to the topic, buku ni sangat lah bagus sebab kan kan kan sekali aku baca satu tajuk dalam tu, akan rasa " pergh, sentapnyeee" haa.. "laa,mcm ni rupanya..patot laa....." hurm2.. "haa, best ayat ne ! meaningful sangat bagi aku !" heee.. "okay, first kena...second mcm ni pulak...baru lah bersinar hidup aku ! " erkk.. and sebagainya.. semua ni reflect diri aku, apa yang dah aku buat sepanjang aku bernyawa, kenapa aku jadi macam ne, kenapa rasa lain macam? oo0o, sebab ni...baru lah paham.. tapi korang kena ingat jugak, buku ni based on pendapat an individu, means seorang manusia yang mempunyai kelemahan tersendiri.. tapi aku x cakap dia punya penulisan x bagus, ada ajaran sesat ke apa, no !! cuma just nak remind that masing-masing punya pemikiran yang tersendiri mengenai sesuatu benda, boleh dibahaskan penjelasannya, bukan just accept his 'mind' totally, jangan.. TAPI ADA SATU SYARAT...... nak bahskan jangan guna akal semata-mata, umat Islam kan ada 2 panduan terpenting dalam hidup ne, that are al-Quran and Sunnah.. semua benda yang kita nak pikir or perjelaskan maknanya mesti and wajib berpandukan both of them, not just logical thinking.. and Hilal Asyraf sendiri banyak menulis ayat-ayat daripada al-Quran and hadis-hadis supaya para pembaca paham dan percaya akan kebenarannya.. walahua'lam~

aku sangat bersyukur dipertemukan dengan buku seperti ni, TERIMA KASIH azura sebab bagi aku baca :) syg awk ! jaga hubungan dengan Allah dahulu sebab Dia yang berkuasa, Dia segala-galanya bagi kita.. segala perkara yang disuruh olehNya tidak dijadikan sia-sia, malah kalau dihayati betul-betul banyak faedah dan kebaikan terselit di situ.. Allah, Kau maha Agung.. semoga kita xkan pernah lalai dalam mengingatiNya, di setiap solat dan zikrullah.. Tuhan, ampunkanlah dosa-dosaku.. Astaghfirullaha illa Allah ha kana tawwaba ^^,

Got to Go.. back to the study mood.. yihaa !! ^___________^


# wahai qalbu, berhenti lah segala perasaan ragu-ragu..


cantik,kan? love ya..

No comments:

Post a Comment