Saturday 30 July 2011

PUASA DATANG MEMERIAHKAN UMAT ISLAM..

Assalamualaikum w.b.t *sila jawab,lau x cikgu rotang!* :P

ramadhan bulan ibadat, bulan rahmat, bulan mulia, bulan yang dinanti-nantikan oleh umat Islam yang sentiasa dahagakan amal kebajikan dan pahala daripadanya.
 seperti yang tertulis di dalam al-Quran :
"wahai orang-orang yang beriman ! DIWAJIBKAN atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan keatas orang sebelum kamu agar kamu bertakwa"  ( surah al-Baqarah : 183 )

haa, Allah s.w.t telah mewajibkan kepada setiap orang Islam untuk berpuasa, supaya kita semua peroleh banyak manfaat serta kebaikan. Dia yang maha berkuasa menentukan segalanya, dan alhamdulillah apa yang ditentukanNya sentiasa mengandungi hikmah dan kesan positif terhadap kita semua,kan?? :)

in my opinion, hikmah puasa ada banyak ! kita boleh rasai sendiri sebenarnya hasil or faedah kita puasa, we are not fasting for free and to waste our energy okay. Allah sentiasa menyediakan yang terbaik untuk diri semua orang even ramai lagi yang think kita puasa letih jer yang dapat, OMG tolong lah fikir dalam-dalam sket !

  • puasa dapat mendekatkan diri kepada pencipta kita yakni Allah s.w.t ~ bila kita puasa,secara automatik kita akan rasa letih juga in a day even sket kan.. time tu la kita ingat Dia, segala rezeki yang dikurniakan kepada kita dulu, adakah kita selalu mensyukuri nikmat yang diberikan kepada kita?? peringatan untuk diri sediri juga, selalu lalai dalam mengingati hakNya
  • puasa dapat mengeratkan hubungan silaturrahim ~ it comes naturally when kita have break fast together, with friends, with family xpayah ckap la kan memang akan happy lah ! then kita pergi tunaikan tarawih kat surau, masjid or wherever it can be done. sumpah BEST laa ! kita akan makin rapat ngn kawan kita, kurang hasad dengki. yang ada hanyalah kemanisan ukhuwwah itu sendiri :)
  • mengingatkan kepada kita kepada orang yang lebih memerlukan, in the sense of rezeki dan harta benda ~ kalu kita reflect, makin banyak ornag Islam di serata tempat di dunia ni yang lagi kurang nasib dari kita, kita tak pernah sangkakan pun. sebelum ni kita just fikir yang when a problem comes, then kita mengeluh, kita cakap malangnya nasib aku ni, aduyaii *dialog pengalaman sendiri* huhu. umat Islam di afghan, contohnya masih memerlukan nikmat yang kita selalu ada, makanan, tempat tinggal, kasih sayang dan kebebasan ! tidakkah kita berfikir bagaimana ramadhan mereka kali ni? sama-sama doakan kesejahteraan saudara Islam kita. tapi sempena bulan ramadhan ni, marilah kita sama-sama baiki apa yang kurang dan kekalkan apa yang dah dirasakan baik untuk dimanfaatkan yerpp~ insyaAllah ! 
fuhh ! penat mengarang hasil otak aku memproses ilmu2 dan segala macam benda..
okay before aku lupa :

rastiara hanifati bt rosdi yang comel nk ucapkan selamat meyambut bulan ramadhan al-mubarak kepada ma, ayah serta famili di kampung melor ! miss to help mom at the kitchen, miss to watch my mom sew the baju raya, miss to lepak and story about puasa,bedil n segala macam ngn adik n b, miss, miss all my siblings face during sahur *muka macam aper ntah sumer* ! i miss all the moments at home ! i miss the moment we fast together :(

rastiara hanifati yang baik jugak nk ucapkan selamat menunaikan ibadat puasa yang mulia ini kepada sahabat handai di IPBA terutamanya kt azura, jalilah, faizah, asma, hidayah, sajida, husna, ayuni, fatimah dan bella ! moga puasa ni dapat mengeratkan silaturrahim kita dan membuang segala perasaan negatif yang terkubur dalam diri ~

AKU SAYANG KORANG !!

p/s : personal aim aku tahun ni : nak tarawih penuh
                                              : nak baca quran lagi banyak dari last year 
                                              : kurang aktiviti x berfaedah *paham2 la tiara woo0i*
                                              : and tamau bazir makanan sgt time buka puasa

jum dengar lagu puasa banyak2 !! weho0oo! x sabar nk raya ! oo0pss~

IKHLAS DARIPADA : rastiara hanifati yang rindukan famili dia tapi malas buat keje anda rasa nk tido balik 

No comments:

Post a Comment