Tuesday 5 June 2012

Manusia dan Nikmat

Assalamualaikum w.b.t ~ :)
if tengok di kalendar di blog miss puek, dh masuk 15 Rejab 1433H x silap mata,hua3... dah berapa hari kita puasa sunat bulan Rejab ni? haaa, jom2 puasa lagi dan lagi ! yeay !

nak kongsi satu ayat :

Dan sungguh, akan Kami Isi neraka jahannam banyak dari kalangan jin dan manusia. mereka miliki hati, tetapi tidak dipergunakan untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka memiliki mata (tetapi) tidak dipergunakan untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengarkan (ayat-ayat Allah). 
mereka seperti haiwan ternak, bahkan lebih sesat lagi. mereka itulah orang-orang yang lengah...
-surah al-A'raf : 179-

banyak pengajaran boleh kita amik from ayat ni. ayat ni jugak citer pasal nikmat yang Allah swt kurniakan kepada hamba-hambaNya iaitu antaranya hati, mata dan telinga. tu sumer dikira sebagai nikmat yang besar la kan? bayangkan if salah satu daripada organ (nikmat) tu ditarik, absolutely manusia jadi x sempurna terus,kan.. even ada la segala alat teknologi buatan US ker Russia ker Jerman ker, hang pa xley kalahkan ciptaan Dia punya lahhh :P otak kita limit untuk cipta benda-benda yang melampaui batas macam ni.. bagi yang berfikir : Allah Maha Besar :)

namun, segelintir or x mustahil kebanyakkan manusia yang hidup di atas bumi ni sentiasa bersyukur dengan apa yang mereka miliki, hanya sedikit sahaja yang selalu memuhasabahkan diri mereka perihal kekuasaan Allah tiada tolak bandingannya dan apa yang telah Allah berikan.. means in a simple saying manusia itu tidak bersyukur dengan apa yang dikurniakan kepada mereka..

buktinya? lihat ayat atas. kita *guna kita pulak rujuk diri sendiri juga -_____-* diberikan hati tapi x gunakan dengan sebaik mungkin dengan meneliti dan memahami ayat-ayat Allah yang Maha Kuasa. contoh, jarang membaca kitab al-Quran, tazkirah-tazkirah yang dikeluarkan melalui media massa or mana-mana ceramah yang diadakan.. perlu diingatkan bahawa membaca al-Quran perlu disertakan dengan membaca & also memahami maksud ayat-ayat tersebut, tapi saya mengaku when I read those translation for the ayat kadang-kadang ada jugak yang x faham. so, tunggu apa lagi? itulah gunanya usrah.. dalam usrah sendiri ada buat tadabbur kan, so dari situlah kita diskus makna ayat-ayat tersebut.. kalau kita baca dan faham yang cuba disampaikan melalui firman Allah dalam kitab suci tu, x rugi kita malah sangat beruntung.. ilmu kita lebih meluas mengenai hukum-hakam agama, sejarah nabi-nabi dan segala tegahan dan juga perintahNya, Allahu besar manfaatnya if kita cuba mengambil setiap ajarannya..

wallahua'lam :)




No comments:

Post a Comment