Thursday 19 July 2012

PUASA dan manusia

Assalamualaikum w.b.t kepada readers :)


 today, dah masuk 1 Ramadhan 1433H ! fasting day starts
selamat berpuasa kepada semua umat islam di seluruh dunia..
and for sure akan ingat kat kampung bila mula-mula puasa ni..
semoga amalan kita diterima dan mendapat ganjaran yang besar di sisiNya..amin
tapi even hari puasa pun ramai yang melakukan kemungkaran juga.. ada yang bertanya kenapa? kenapa? orang akan cakap unfair,right? kata syaitan dah xde.. haa, jangan lupa nafsu dalam diri kita masih ada and bebas bergerak di minda dan hati-hati dan boleh dilaksanakan melalui anggota-anggota badan kita ni.. so, dekatkan diri dengan Allah sentiasa moga-moga we are safe from those bad things that could ruin up our fasting days :)


Ada yang suka bulan puasa ne, ada yang tidak.. tak terkecuali lah yang x suka tu mesti ada punya ! if kanak-kanak cakap tu xpayah peduli sangat la kan, ne haa budak dah besar dah tahu halal haram pun masih ada yang tak suka.. tak suka la sebab kena puasa, x boleh makan makanan sedap-sedap, x boleh keluar jalan-jalan sebab takut letih and rasa dahaga air oren pulak.. x boleh keluar dating siang hari sebab takut ada orang cop x reti bahasa, malu la nanti (bulan pose bule pulak dating siang malam -,-).. so? nak tak nak kena la duk bilik tidur jer laaaa kannnn... isk3
minta jauh, xnak la ada pemikiran macam ne.. kita semua dah besar, masing-masing kena ingatkan diri masing-masing and orang sekeliling, REFRESH OUR NIAT :) semoga dalam bi'ah solehah sentiasa ! (remind MYSELF too !!! )


agak-agak how's our days after this? agak-agak boleh tak kurangkan percakapan yang x berfaedah? agak-agak ikhlas tak perbuatan kita sepanjang hari berpuasa ne, or just nak follow orang lain?


- puasa tahun ne nak buat checklist yang betul-betul and nak ikut betul-betul !

 MOH START DENGAN NIAT DULU BEFORE TIDUR :
GRAFIK SATU
untuk panduan semua :) *cilok from facebook*

GRAFIK DUA



# malam ni terawih oi oii !! # ^__________^ jum sama-sama mengimarahkan bulan yang mulia ini...

kepada tok imam terawih di sana, semoga menjadi imam yang disegani manusia :) saya doakan yang terbaik untuk awk, semoga ikhlas!..eheee

No comments:

Post a Comment